Astăzi continuăm cu episodul al doilea din seria începută de către Academia Socială,prin intermediul cărora aducem în fața cititorilor noștri principalele modificări ale legilor 197/2012, 78/2014, 272/2004.
- Modificările publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 369/18.04.2024, aduc în discuție și activitatea inspectorilor sociali și definesc mai clar două noțiuni: misiunea de inspecție (totalitatea sarcinilor atribuite inspectorului social pentru realizarea activităților de control, evaluare și monitorizare a sistemului de protecție socială în vederea identificării situațiilor de eroare, fraudă abuz) dar și activitatea de investigare socială. Aceasta din urmă este reprezintă identificarea situațiilor de fraudă, abuz și neglijență care au generat prejudicii materiale și financiare aduse statului.
- Inspectorul social are drept de acces liber, permanent și fără a anunța în prealabil la locul destinat serviciilor sociale dar și în oricare alt spațiu unde există suspiciunea rezonabilă că pot fi adăpostiți beneficiari de servicii sociale.
- La inițiativa ANPIS direct sau prin intermediul agențiilor teritoriale se pot consitui echipe mixte de control. Un aspect important este faptul că ANEPIS poate contracta persoane ca voluntari, în scopul evaluării obiective a calității serviciilor sociale din prisma persoanei beneficiare.
- Inspectorul social poate accesa bazele de date care permit interogarea încrucișată.
Actul normativ mai definește și o nouă profesie, cea a tehnicianului în asistență socială, care este o personă care deține certificat de calificare, de nivel 4 și care sprijină asistenul social în desfășurarea activității și care este în coodonarea asistenului social. Nu în ultimul rând se definește noțiunea de teleasistență socială, care reprezintă acordarea asistenței sociale prin intermediul oricărui dispozitiv electronic de comunicare dar și prin intermediul oricărui mijloc electronic de comunicare precum internet, text, video și e-mail.
Revoluția în domeniul asistenței sociale este marcată și de implementarea unui sistem informatic integrat care asigură primirea electronică a cererilor de acordare a beneficiilor sociale cât și verificarea datelor înscrise în acestea, precum și a altor informații referitoare la solicitant și la situația socio-economică a acestuia.
Următoarele episoade vor apărea pe pagina noastră de Facebook în perioada următoare. Dacă ți-a plăcut acest articol nu uita să dai un ”Like” și ”Follow” paginii noastre de Facebook @Academia.Sociala pentru a fi la curent cu ultimele noutăți iar dacă vrei să citești alte articole interesante nu ezita să accesezi site-ul nostru www.academia-sociala.ro